The Turkey Analyst

BI-WEEKLY BRIEFING
VOL. 3 NO. 1
18 JANUARY 2010

ANALYSIS

AS DOGAN YIELDS, TURKISH MEDIA FREEDOM PLUMMETS......cccccvviiiiiiiiiiniirenienncnininenn 3
Svante E. Cornell

Following billion-dollar fines and the prosecution of its owner, Turkey’s largest media group, Dogan Media,
appears to have capitulated to the AKP government. Over the New Year holidays, personnel changes in DMG
removed the most controversial individuals from managerial and editorial duties, while the sale of a large chunk
of the company’s assets to a pro-government business was being prepared. The fall of the remaining large
independent media group in the country is not an isolated incident, but the completion of a systematic trend
beginning already in 2004.

TURKEY AND RUSSIA DEEPEN ENERGY PARTNERSHIP........ccuuuuuiimeeiniineiineieeeieeeieeeeieneeene. 8
Richard Weitz

Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan’s January 12-13 visit to Moscow did not achieve a major
breakthrough in bilateral relations, but it did highlight Russia’s emerging role as Turkey’s leading energy partner.
The two governments made further progress on several important joint energy projects. At the same time,
evidence persists of continuing differences between Turkish and Russian officials over Nagorno-Karabakh, partly
due to the diverging energy interests involved. Overall, the visit did not alter the mixture of overt friendship and
restrained competition that has characterized Turkish-Russian energy relations during the last decade.

What the COlUMNISES SAY .. cuuintieniiieiiiitie et eieetaaeateeeaeneaeeeenraenasnearansaseeensnnnnns 12

The question whether the AKP is about to introduce a sort of civilian authoritarianism has been the major topic of
the Turkish debate during the first weeks of the New Year. The issue has sharply divided the commentators, and
the ensuing enflamed discussion has been yet another expression of the highly charged, polarized political
atmosphere in the country. The critics of the AKP assert that the ruling party is undermining democracy, while
the influential, liberal supporters of the government accuse those critics of gross exaggeration, indeed of
subverting democracy themselves.



THE TURKEY ANALYST

Editorial Board
Svante E. Cornell, Editor-in-Chief
Halil Magnus Karaveli, Managing Editor
M. K. Kaya, Associate Editor

The Turkey Analyst is an English language journal. It is a publication of the Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road
Studies Joint Center, designed to bring authoritative analysis and news on the rapidly developing domestic and foreign
policy issues in Turkey. It is published biweekly, and includes topical analysis, as well as translations and summaries of
selected Turkish news reports.

The Turkey Analyst aims to provide our industrious and engaged audience with a singular and reliable assessment of events
and trends written in an analytical tone rather than a polemical one. Analyst articles reflect the fact that we have a diverse
international audience. While this should not affect what authors write about or their conclusions, this does affect the tone
of articles. Analyst articles focus on a newsworthy topic, engage central issues of the latest breaking news, and are backed by
solid evidence. Articles should normally be based on local language news sources. The lead analyses appearing in the Turkey
Analyst are unsigned, being written by one, two, or all of the three Editors.

The Turkey Analyst occasionally publishes signed guest analyses, which are normally solicited. Each 1,000-1,500 word
analytical article offers a concise and authoritative statement of the event or issue in question. An article must provide
relevant, precise and authoritative background information. It also must offer a sober and analytical judgment of the issue as
well as a clinical evaluation of the importance of the event. Authors must cite facts of controversial nature to the Editor who
may contact other experts to confirm claims. Since Analyst articles are based on solid evidence, rather than rumors or
conjecture, they prove to be reliable sources of information on the region. By offering balanced and objective analysis while
keeping clear of inflammatory rhetoric, the Turkey Analyst does more to inform our international readership on all sides of
the issues.

The Editors reserve the right to edit the article to conform to the editorial policy and specifications and to reject the article
should it not be acceptable to our editorial committee for publication. The copyright for the article will reside with the
Turkey Analyst. However, the author may use all or part of the contracted article in any book or article in any media
subsequently written by the author, provided that a copyright notice appears giving reference to the contracted article’s first

publication by the "Turkey Analyst, Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies Program Joint Center."

Submission Guidelines:

Analytical articles require a three to four sentence Key Issue introduction to the article based on a news hook. Rather than a
general, overarching analysis, the article must offer considered and careful judgment supported with concrete examples. The
ideal length of analytical articles is between 1,200 and 1,400 words. The articles are structured as follows:

KEY ISSUE: A short 75-word statement of your conclusions about the issue or news event on which the article focuses.

BACKGROUND: ca. 500 words of analysis about what has led up to the event or issue and why this issue is critical to the
region. Include background information about the views and experiences of the local population.

IMPLICATIONS: 500 to 700 words of analysis of the ramifications of this event or issue, including where applicable,
implications for the local people’s future.

CONCLUSIONS: ca. 200 words that strongly state your conclusions about the impact of the event or issue.

Those interested in submitting an article to the Turkey Analyst should send their submission, or an article query describing
the main arguments of the article, together with a CV to: info@silkroadstudies.org.

Editorial Coorespondence should be direct to:

Editor, Turkey Analyst

Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies Program
Institute for Security and Development Policy

V. Finnbodavagen 2, SE-13130 Stockholm-Nacka, Sweden
info@silkroadstudies.org



Turkey Analyst, 18 January 2010 3

AS DOGAN YIELDS, TURKISH MEDIA

FREEDOM PLUMMETS

Svante E. Cornell

Following billion-dollar fines and the prosecution of its owner, Turkey’s largest media
group, Dogan Media, appears to have capitulated to the AKP government. Over the New
Year holidays, personnel changes in DMG removed the most controversial individuals
from managerial and editorial duties, while the sale of a large chunk of the company’s
assets to a pro-government business was being prepared. The fall of the remaining large
independent media group in the country is not an isolated incident, but the completion of a

systematic trend beginning already in 2004.

BACKGROUND: On
December 29, 2009, Ertugrul
Ozksk resigned from his post
as Editor-in-Chief for 20 years

of Hiirriyet, DMG’s flagship

publication and one of
Turkey’s most-read
newspapers. The very next
day, Aydin Dogan resigned as
Chairman of the Board of
Dogan  Holding, @ DMG’s

mother company. These events
happen a week after news
reports suggested DMG was
about to sell three major DMG
assets to the pro-AKP Ipek
Group. These events are not
occurring in isolation. Indeed,
they are the culmination of a

trend.

media  landscape

Turkey’s

suffers from numerous flaws.

Chief among these is the dominance of large

holding companies over the media landscape. As a

rahip ko

g ik mid s
Boiny b e Ve e
IR S § EN TP
von s i Bl R
= A ghe ke
B b i Bl g =
Bty B Wt i
HTE W
l-ll'lllu'l Lo Ha'l....

Tl o NN ik MUl ol B T O T r

< BIRKADEHRAI
. /4 ARTIK YASAK

Allollil 234 s hgam d Gzenleyen yaza yarm yiinirliifie pirecek sma na-
oriemt ATy || anacafil heniiz belli defl. Bastoranda miisterigne bir kadeh
Ty L nhullntﬂ-lm sahibd 10bin YTL v kadar para cezas Sdayebilir,

s
Firl
L2

[ 3
Ld

[ =
Lo
amb M

(8. =8
phdn

-'ﬂ"- e L EELT]

—

il 4 | =8}

dl-tr-ll#u i Larw K h:“
FF B PR T TN \:1.
ol i i bl o bl Kkl i
ik el bl b asler | oo o
Brborri=tnan o il i
P b “"‘-“.._'l

e b e =

Bada cand naleck ki

I -l:. -u.-p 1 N TEF S ;:‘_‘:
ik Ll e 4
H nli. r=n mﬂhn [ R

dei Bl ad i amd sl oy
ey kil e Rglcask
e R s ELL R ]
B el b

ke gl bl b

K]Ilsede ayin

result, major newspapers and television channels

are owned by firms with broad and substantial



4 Turkey Analyst, 19 January 2010

For

government tenders is a chief objective. This

economic  interests. many, winning
means that owners of media outlets seldom see
these as their main preoccupation, but often as
assets they can use for leverage - either by using
their assets to pressure incumbents to win favors -

or by appeasing the powers that be.

Given the wunsavory nature of Turkish big
business, this ownership structure also means that
media outlets have been

Turkey’s largest

controlled by rather unsavory business figures.
The which
stands accused of defrauding

Motorola of billions a decade

Uzan family,

ago, is one example; Aydin

Dogan is another.

However, the main issue in
Turkey’s media landscape is
not the Uzans and Dogans -
or even the fact that they may
have contributed significantly
to digging the hole they found
themselves in. The issue is
whether the

ownership that have taken

transfers of

place over the past half decade amount to a
systematic campaign against the freedom of the

press.

In 2004, the state’s Savings Deposits Insurance
Fund (SDIF) seized the Star newspaper and
television channel, owned by tycoon Cem Uzan,
together with most of the family’s assets. The
controversial Uzan family had long developed a
reputation of notoriety both within and outside
the country. However, Uzan had also created a
political party, the “Geng Partisi” (The Youth
party), which became a challenger to the AKP in
the 2002 elections. Following the AKP’s victory in
those elections, Uzan’s populist party was the only
one that kept growing in popularity, prompting
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan to state in

spring 2003 that “our only rival is the Youth
Party”. At the time, the image of the AKP was a
party pushing some of the most democratic
reforms in Turkey’s modern history, while Uzan’s
was that of a crook. Consequently, there was little
in terms of a domestic or international reaction:
most people felt Uzan had it coming. The Star TV
channel was sold to DMG, then in good terms
with the government, while the newspaper was

acquired by a pro-AKP business group with close

connections to Northern Cyprus.

L _..l' i =
Cem Uzan and Aydin Dogan

Until 2007, the major media outlets kept relatively
cordial relations with the government, which

the Turkish liberal
intelligentsia. Only with the 2007 political crisis

retained support from
did a measure of criticism arise from the media’s
ranks. As the crisis deepened, the pace of
ownership changes of media outlets accelerated.

(See Turkey Analyst, June 4 issue)
In 2007, the SDIF put the Sabah/ATV group - the

country’s second largest — up for auction, having

seized it several months earlier following alleged
wrongdoing by its owners. The single bidder was
Calik Energy, a firm with close ties to the AKP, in
which Prime Minister Erdogan’s son-in-law was a
chief executive. The deal was financed by loans

from two government banks, and additional funds



Turkey Analyst, 18 January 2010 5

from Qatar for which President Abdullah Giil had
personally lobbied. This deal did begin to raise

eyebrows in Turkey.

The same year, the government began to put

pressure on Kanaltiirk, owned by maverick
businessman, journalist and nationalist politician
Tuncay Ozkan, who was later to be prosecuted
and jailed under the controversial Ergenekon

The

channel’s news coverage was banned for a week

investigation into alleged coup-plotters.
due to its allegedly biased reporting on the
government. In May 2008, a few months before
Ozkan was jailed, he was intimidated to sell the

channel to the Ipek group.

Akin Ipek

In 2008, a court in Frankfurt, Germany, implicated
several officials close to Prime Minister Erdogan
in an embezzlement case, in which 16 million
Euros gathered by Turkish charities in Europe had
been diverted to fund, among other, the pro-AKP
Kanal 7 television station - shedding light on the

practices that critics of the Islamic conservative

movement in Turkey had long argued were being

used to bolster political Islam.

Until this point, the position of the DMG had
evolved from that of an active supporter of the
AKP (during 2002-2007) to one of relative
neutrality. The leading publicist of the group,
Ertugrul Ozksk, had become increasingly critical,
while several of the country’s most influential
liberal, pro-AKP commentators, such as Hasan

Candar, DMG

outlets nevertheless

and Cengiz
DMG

prominently covered the Frankfurt court case,

Cemal were

employees.

known as Deniz Feneri. This led Prime Minister
Erdogan to publicly accuse DMG owner Aydin
Dogan of blackmail, and to urge all his
supporters to boycott DMG outlets.
Tax inspectors soon appeared in DMG
companies. tax

During 2009,

authorities then imposed fines totaling
over USs3 billion on the DMG. By
October, Dogan announced several of
the media outlets would be sold to
handle the
specifically, Milliyet, Vatan, and Star
TV. After

sought to sell these to Germany’s Axel

company’s  crisis -

having  unsuccessfully
Springer GmbH, widespread reports
suggested the buyer would instead be
the Ipek group - run by tycoon Akin
Ipek, who is known for his close ties
both with the AKP and the Fethullah
Giilen Meanwhile,

prosecutors charged Dogan and three

community.

other board members of Dogan Holding for
allegedly having purposefully damaged the firm’s
financial standing, urging for prison sentences of

up to several years.

IMPLICATIONS: Meanwhile, pro-government
media groups have been spared from the SDIF’s
takeovers, and tax inspectors have not showed

similar levels of interest for alleged irregularities



6 Turkey Analyst, 19 January 2010

in these groups. This is the case even for Kanal 7
and outlets implicated by German courts in the
Deniz Feneri case. Thus, taken together, the
events summarized suggest a purposeful two-
pronged campaign on the part of the AKP and its
allies to remake the Turkish media landscape in
their own image. The first element is a systematic
transfer of ownership of major media assets to pro-
government groups, leading to intimidation of
remaining critical media outlets; the second is the
growth of new, pro-government media outlets that
often but not always share the AKP’s Islamic
conservative outlook, and which appear in some

cases to have been financed through illegal means.

The interaction between politics and media is

certainly not new to Turkey: the late Prime
Minister and President Turgut Ozal, for example,

sought to build up a friendly media constituency.
But even Ozal, in spite of his dominance of
Turkish politics, was unable to avoid a loud and
critical media voice that scrutinized his policies

and actions.

It should be noted that the freedom of the media is
by no means threatened only by the AKP-inspired
makeover of the media landscape. The old
authoritarianism asserts itself as well. In
December 2009, Samil Tayyar, a columnist with
the now pro-government daily Star, was handed
an 18-month prison sentence after having
published a book that discloses information about
the former general Veli Kiiciik, one of the main
suspects in the Ergenekon investigation. Mehmet
Baransu, a journalist in the liberal daily Taraf, was
recently brought before a court after having
disclosed an alleged coup plot within the military,
with the prosecutor demanding that he be arrested.
Although the court ruled against the prosecutor,
the very fact that Baransu came close to being put
behind bars, as well as Tayyar’s prison sentence,
serve as reminders that it is not risk-free for
reporters to report on the military and on alleged

coup conspirators.

the the

landscape during the AKP’s tenure in power

Nevertheless, makeover of media
stands out as incomparable in magnitude and
scope to anything in modern Turkish history. The
conclusion that imposes itself is that there is an
attempt on the part of the government to secure
ideological hegemony by acquiring control over
major media outlets. Meanwhile, money is being
pumped into pro-government media outlets -
whether Islamic-minded such as Kanal 7, the
Zaman newspaper and its English subsidiary
Today’s Zaman, or the anti-military and self-
avowedly liberal Taraf.

has
aggravated the already existing practice of self-

The makeover of the media landscape

censorship in Turkey. Owners and editors of the



Turkey Analyst, 18 January 2010 7

remaining independent media outlets can now be
assumed to think twice and hard before reporting
on news stories detrimental to the AKP, or Islamic

conservatism.

This does not mean that critical voices are being

silenced, but that they are being

The
Cumhuriyet is allowed to exist, much like Ekho

totally
fiercely

marginalized. anti-government
Moskvy continues to broadcast critical stories in
Putin’s Russia. Indeed, the AKP seems to be
paying closer heed to the Putin model in Russia,
rather than striving for European-style media

freedom.

CONCLUSIONS: Given the importance that

Western powers normally accord to media
freedoms, their silence to developments in Turkey
is puzzling - in spite of the obvious and highly
negative implications of the reduction in media
freedoms on Turkey’s EU membership prospects.
The European Commission did express concern
regarding the fines against the DMG; but on the
higher political level, there is no sign that media
freedom is a key message that U.S. and EU
officials raise at the highest levels with their

Turkish counterparts.

One reason for this may be the lack of a domestic
critique, on the part of the opposition, of the AKP
based on a liberal democratic vision for Turkey’s
future. It is by now beyond doubt that the AKP is
in the process of securing an ideological hegemony
through its media policies, which runs counter to
pluralism and democratization. However, that case
needs to be made from a liberal vantage point. As
long as the political opposition in Turkey is seen
to be motivated principally by the desire to defend
the old, illiberal system that itself suppressed
media freedom through legal means, the very
that  Turkey

“postmodern” version of authoritarianism will fail

legitimate  worries faces a
to get the impact - in Turkey as well as

internationally - that they deserve.

Nevertheless, that should not be a cause for
complacency. Turkey’s friends in the West may
be hoping against hope that the events in the
media landscape do not amount to a systematic
onslaught against the independent media. But
ignoring these events is not, as the saying goes, a
way to treat a friend. It is a recipe for disaster
down the road, as a democratic downturn in
Turkey will not help the cause of those wishing to
see Turkey as a reliable Western ally integrated
with Europe.



8 Turkey Analyst, 19 January 2010

TURKEY AND RUSSIA DEEPEN ENERGY

PARTNERSHIP
Richard Weitz

With its policies of a “democratic opening”, the AKP government has embarked on an

enterprise that ultimately challenges the core identity of the republic as a specifically

Turkish state. The revulsion that the notion of putting Turkishness on an equal footing

with the other identities of society is eliciting suggests that it may, once again, prove

difficult to find a liberal way out of the perennial dilemma of Turkey - to establish a secure

foundation for the state in a setting of societal heterogeneity.

N A T b
e T P R TR R

BACKGROUND: Last week’s Moscow meeting
marks the implementation of a 2009 agreement to
hold Turkish-Russian
intergovernmental Turkey has

institutionalized such high-level meetings with

regular senior

consultations.

Iraq and Syria and Erdo8an successfully secured
Putin’s approval for this process when he visited
Ankara last August.
Davutoglu,

Foreign Minister Ahmet
Trade Zafer
Caglayan, Energy and Natural Resources Minister

Foreign Minister

Taner Yildiz, Agriculture
and Rural Affairs Minister

Mehdi Eker and
Transportation  Minister
Binali Yildirim
accompanied Erdogan.

They met with President
Dmitry Medvedev, Prime
Minister Vladimir Putin,
and other Russian political

and business leaders.

Russia currently supplies

almost two thirds of
Turkey’s  natural  gas
consumption (which

provides most of Turkey’s
electricity) and one fifth of
its domestic oil needs. In 2008, Turkey imported 65
percent (22 billion cubic meters) of its natural gas
and 25 percent (8 million tons) of its oil from
Russian sources. Turkey also purchases coal from
Russia and is contemplating establishing a nuclear
power program that would rely on Russian-made
reactor fuel. The natural gas from Russia and
Central Asia enters Turkey directly via “Blue
Stream” dual pipeline that runs along the seabed of
the Black Sea and indirectly through an older



Turkey Analyst, 18 January 2010 9

Western Pipeline whose convoluted route
traverses Moldova, Ukraine, Romania, and
Bulgaria.

Both Russian and EU energy managers see
Anatolia as a pivotal transit route for their future
energy plans. Turkish officials have sought to
balance their demands while also exploiting them
to elevate their country’s importance as a key
energy bridge for both Moscow and Brussels.
From Ankara’s perspective, serving as an oil and
gas conduit connecting Europe with Central Asia
and the Caucasus underscores Turkey’s value as a
major Eurasian energy security partner to many
countries. Turkish officials hope to transform
their country into an energy hub for much of the
eastern Mediterranean. Although approximately
two-thirds of the world’s known oil and gas
reserves are located around Turkey, most oil and
gas exports from Eurasia currently bypass the
country, passing either through the Persian Gulf
or through Russia and Europe. Thus far, Turkey’s
own dependence on Russian energy and the EU’s
lethargy in implementing its energy initiatives has
given Moscow a distinct advantage over Brussels

in winning Ankara’s support.
g PP

Russian officials perceive Turkey as their main
energy partner in southeast Europe, similar to
Germany’s role in northeast Europe. Russia and
Turkey are now contemplating constructing a
second leg for Blue Stream. The expanded capacity
would allow Turkey to import more gas for
domestic consumption as well as enable Russia to
export gas to other countries in the eastern
Mediterranean such as Cyprus, Israel, Lebanon,
and Syria.  Russia’s Gazprom and Turkey’s
BOTAS have been evaluating the merits of
constructing a giant underground natural gas
storage facility in Turkey that would facilitate

selling gas to third parties.

Russian officials have also been pushing Ankara to

back the si-billion South Stream pipeline project

supported by Russia’s state-run energy company
Gazprom and Italy’s state-run energy corporation
ENI. It would complement Blue Stream by also
running under the Black Sea, delivering natural
gas from Russia and Central Asia directly to
Southeastern Europe. The pipeline’s route would
traverse Turkey’s underwater economic zone,
come ashore in Bulgaria, and then split into two
branches that would terminate in Italy and
Austria. Moscow’s goal in this endeavor is to
Ukraine. The

supplying Russian gas to Germany serves the

bypass Nord Stream pipeline
same purpose by circumventing Poland, Belarus,

and the Baltic republics.

European governments have instead been pressing
Ankara to join the EU-backed 3,000-km Nabucco
pipeline project, which would avoid Russian
territory and transport natural gas from the
Caspian and Middle East regions through Turkey
and the Balkans into Central Europe. From this
perspective, Nabucco serves as a complement to
the Baku-Thbilisi-Ceyhan oil which
circumvents territory. Although the

committed to

pipeline
Russian
Turkish government remains
Nabucco, financial and other problems continue to
impede its construction. Nabucco would be twice
as long as Baku-Ceyhan, cost three times as much
(over s$u billion), and has not even started

construction despite being proposed in 2002.

IMPLICATIONS: Turkey’s and Russia’s energy
goals coincide insofar as each wants to benefit
from the transport of energy supplies into central
Europe. Although frictions have risen over which
country should assume the lead role in supplying
Central Asian gas to European importers, even
serving as a transit country for a Gazprom-led
effort would benefit Turkey by generating
millions of dollars in transit fees, reducing tanker
traffic through Turkey’s overcrowded and
environmentally threatened Bosphorus Strait, and
enhancing Ankara’s leverage over

perhaps



10 Turkey Analyst, 19 January 2010

Moscow by increasing Russian energy companies’
dependence on traversing Turkish territory to

reach international markets.

when Turkish
officials originally sought to link the Russian and

The frictions became evident
EU projects by having Gazprom supply gas to
Nabucco by sending it through Blue Stream to
Turkey, which would then direct the flow into
Nabucco. This arrangement would have reinforced
Turkey’s status as an energy “hub” country,
allowing Turkish energy firms to store and resell
gas at marked up prices. Turkey has also sought a
similar arrangement regarding Aczerbaijani gas
exports that pass through Turkey. Neither Russian
nor Azerbaijani energy managers have been eager
to allot Turkey such an expensive role. They have
instead sought to confine Turkey’s status to that of
a transit country. For their part, EU governments
want to limit Gazprom’s involvement in Nabucco
since the pipeline’s purpose is to limit Europeans’
already alarmingly high dependence on Russian

gas supplies.

During Putin's visit to Ankara in August 2009,
Turkish officials gave Gazprom the right to
explore in Turkey’s Exclusive Economic Zone to
determine where they might construct the South
Sea pipeline. After meeting with Erdogan in
Moscow last week, Putin told reporters that the
Turkish government will decide whether to
proceed with South Stream by November 10, 2010,
pending favorable results from an environmental
impact assessment and geological and seismic
studies. Both Turkish and Russian officials profess
to support the construction of Nabucco as well, but
doubts persist that sufficient gas will be available
to support both projects given the stagnation in
Russian domestic production and the recent deals
to send a large share of Turkmenistan’s gas

exports to China and Iran.

During Erdogan’s visit, the two governments

agreed to expand their cooperation regarding the

Samsun-Ceyhan trans-Anatolia oil pipeline. This
soo-kilomter project is currently being constructed
by the private Turkish company Calik Energy and
[taly’s state-controlled ENIT corporation. It aims to
carry 1.5 million barrels of Russian and Kazakh
crude daily from Turkey’s Black Sea port of
Samsun to its Mediterranean port of Ceyhan,
where the oil would be loaded onto tankers for
shipment to European markets. Ankara supports
the pipeline both to reduce the oil tanker traffic in
the Bosphorous Straits and to strengthen Turkey’s
role as a major Mediterranean energy hub. Putin
said he had proposed, and Erdogan had agreed, to
work with ENI to transform the present s0-50
joint venture into a tripartite agreement that
would have the Russian government join the
consortium. As a result, Rosneft and Transneft,
Russia’s state-owned oil and energy pipeline
corporations could assume prominent roles in
the
competing proposal, previously preferred by the
build a

appears to

constructing and operating pipeline. A

Russian government, to

Burgas-

Alexandropoulos  pipeline have

collapsed due to a lack of support by the Bulgarian

government that took office in July 2009.

Diverging Turkish-Russian energy interests were
more evident when the two leaders addressed the
Nagorno-Karabakh

request, Putin declined to commit to exerting any

issue. Erdogan’s

Despite

pressure on Armenia to make concessions
regarding Nagorno-Karabakh in order to secure
Turkish parliamentary ratification of the October
2009 protocols, which would establish mutual
diplomatic relations and reopen their joint border.
When asked about the issue at their joint news
conference on January 13, Putin argued that linking

the the
Nagorno-Karabakh dispute would simply delay

Turkish-Armenian reconciliation with

progress on both issues. “Both the Karabakh and

Turkish-Armenian  problems are extremely

complicated in their own right, and I don't think



Turkey Analyst,

B e o
oo Sypam g pEs

Tt rinds

EainTied FET R
Setemimd marmaT TR
¥ M
L

s =

B e
oy

T Mg Wil

Pk, S e

they should be joined together in a package,” he
said. “Each problem is hard to resolve even taken
on its own, and if we lump them together, any
hope of their resolution automatically recedes into

the

Sergei Lavrov made similar remarks the following

distant future.” Russian Foreign Minister
day when he visited Yerevan. Russian officials
may not be eager to see a reconciliation between
Turkey and Armenia since, while offering the
possibility of drawing Azerbaijan and Turkey
closer to Russia, the protocols’ adoption could

reduce Moscow’s influence in Armenia and
promote the development of new east-west energy
and commercial routes through Turkey that

circumvent Russian territory.

CONCLUSIONS: One divisive energy issue that
the Turkish and Russian negotiations will need to
address soon is the scheduled expiration in 2011 of
their natural gas purchase agreement. The current
deal has penalized Turkey by requiring Ankara to

buy large quantities at fixed prices. A few years

18 January 2010 11

i T '.-—‘- i, [y, g arry el
—~— ago, Turkey
o f_g‘Ei.-a.-.l_s_mn_- 4 LT had to
[} Sdaiik L™ PRSI -
e Wl et St R US S | , umport more
GERMAMNY ] “ .
P Pl BELARUS gas than it
*ﬂ *_'H'I.J'I-
_ 2= needed and
1 ey POLAND iy
oo bt et bnibuis I i e = hich
" Wk sk P % e at 1 er
: -:%‘ﬁ"w o 3 M H D . g
i . ; ; .\ e prices than
Bl gy g soman ol UKRAINE Azerbaijan
Saaliihy -;.T-.-fllr'““"“_.:.éb‘ i 1] “ ’ .
e, T e e L. | and certain
SRR S l-u.....h_ H" TGRS e
TR, :I:lq-u“""""- £ ; r ey other
- ey . i
Lol FL k "'l < DHiN th L bl .
[ al o INOROMANIA | ™oy suppliers
CRSRTIE | g, o Ly
ITALY cienn (B ™ - would have
ADmS . I-'-N't-“ﬂ [Ty i charged.
f_mﬁmllluhplﬁm‘q:.n| — i GECRTA Turkey Wlll
,;-. 1||||1.||:. A T - Ly e want the
i
ﬁﬂe .l\ ﬂluuﬂ -*".'-lﬂll'ﬂ:l-" next
LS B L
ENS NG DO papeir e iconnecio ELG framework

accord with
Russia to
give Ankara

more
flexibility on the size of its purchases, the price
Turkey pays, and the right to re-sell gas purchased

above Turkish domestic needs on third markets.

In addition, Turkish policy makers must decide
whether to deepen their energy partnership with
Moscow by accepting Russia’s offer to construct
and provide fuel for the nuclear reactors Turkey
plans to build in coming years. Accepting the
Russian bid would make Turkey even more
dependent on Moscow for energy, in this case for
both Russian nuclear technology and Russian-
made uranium reactor fuel. Not only could this
worsen even further the already large trade

imbalance in Moscow’s favor, but it would render

Turkey even more vulnerable to Russian pressure.

Richard Weitz is Senior Fellow and Director of
the Hudson Institute Center for Political-Military
Analysis. He is the author, among other works, of
Kazakhstan and the New International Politics of

Eurasia (Central Asia-Caucasus Institute, 2008).



12

Turkey Analyst, 19 January 2010

WHAT THE COLUMNISTS SAY

The question whether the AKP is about to introduce a sort of civilian

authoritarianism has been the major topic of the Turkish debate during
the first weeks of the New Year. The issue has sharply divided the

commentators, and the ensuing enflamed discussion has been yet another

expression of the highly charged, polarized political atmosphere in the
country. The critics of the AKP assert that the ruling party is
undermining democracy, while the influential, liberal supporters of the

government accuse those critics of gross exaggeration, indeed of

subverting democracy themselves.

ULSEVER:
HEADED?

WHERE IS TURKEY

Ciineyt Ulsever in Hiirriyet writes that the
age of military tutelage is over in Turkey.
That is so because every sensible person has
understood that military interventions in
politics don’t offer any solutions. It is also an
undeniable fact that the governing AKP has
made a crucial contribution by breaking
many of the taboos of the past, although the
ruling party has sometimes been carried away
in its policies by feelings of revenge. Yet, I
disagree with those liberals who maintain
that Turkey now faces normalization and
democratization. Indeed, there is very little to
support such a suggestion. I am pessimistic
because the backbone of the AKP - the
Islamic National outlook movement - has no
democratic inclinations. It is telling that the
AKP’s proposals for democratization have so
beyond  satisfying

far not ventured

conservative demands. Democratization has
got stuck between the headscarf and the right
of students of the Muslim preacher high
schools to enter university. Never mind that
no  constitutional reform  has  been
implemented, the AKP has only produced
“openings” towards Kurds and Alevis that

lack substance.

GURSEL: AKP IS NOT DEMOCRATIC
The attempt of the AKP to defeat the regime

of military tutelage is understandable, but
that fact alone does not automatically make
the governing party a democratic force,
writes Kadri Giirsel in Milliyet. The struggle
that rages currently is a struggle about power,
not about introducing democracy; the AKP’s
attachment to democracy is instrumental, and
does not betray any fundamental adhesion to

democratic principles. The liberals hold forth



Turkey Analyst, 18 January 2010 13

the Kurdish opening and the EU process as
proof of the AKP’s allegedly democratic
nature. Yet, those examples don’t hold water.
The AKP suddenly embarked on the Kurdish
opening only because the foreign conjuncture
happened to offer an opportunity, and the
opening was subsequently abandoned, with
Kurdish politicians being hand-cuffed, amply
demonstrating the AKP’s lack of democratic
sincerity. And the governing party has never
internalized the EU process. The initial
reforms were pursued only with an eye on
short-term political and economic benefits.
Had the AKP vigorously implemented EU
reforms after 2005, Turkey would have been a

very different country indeed today.

SAHIN: POSTMODERN
AUTHORITARIANISM

Haluk Sahin in Radikal questions the
presupposition that military tutelage and
coups constitute the only threats to Turkish
democracy. The liberals who support the
AKP only see that threat and accuse those
who dare to point to other, sinister
developments as cheerleaders for military
intervention. Yet, we should bear in mind
that democracy and the freedom of the press
can never be taken for granted, and that
vigilance is always called for. The term
“postmodern authoritarianism”, which has
been coined by EU skeptics in Great Britain
who warn about the faceless and growing
power of the EU bureaucracy, may indeed be
applicable in Turkey as well. What may look
like diffusion of power could in fact amount
to something altogether different, to the
concentration of power. In any case, does it
not sound like Fukuyama declaring “the end

of history” to content oneself with declaring

that “the military has been crushed, therefore

the future of democracy is shining”?

ERDOGAN: IS  AKP
TOWARDS FASCISM?

MOVING

Mustafa Erdogan in Radikal agrees that the
AKP is indeed attempting to change the old
system, but he rejects the description
“civilian coup” used by the critics of the
ruling party. The system that the AKP tries
to change was itself only half-democratic, and
if we look at the policies of the government
as a whole, it becomes abundantly clear that
it is moving Turkey towards more, and not
less democracy - although the government
has committed certain “democratic errors” in
this process. In fact, the real concern of those
who accuse the AKP of staging a “civilian
coup” is something else. What bothers them
is rather that the military no longer fully
enjoys its traditional, autonomous position
and judicial impunity. Even though they
accuse the AKP of introducing its own
variety of “tutelage” over the political
system, the critics are very well aware that
the ruling party is indeed far from being able

to exert full control over even the executive

branch.

CONGAR: WHY DON’T THE CRITICS
OF THE AKP CARE ABOUT THE REAL
THREATS TO DEMOCRACY?

Yasemin Congar in Taraf questions the
motives of those who participate in the
agitation against the AKP, those who conjure
up the specter of “civilian coup, civilian
tutelage, civilian fascism and one party rule”.
If they really aspire for more and not less
democracy than we have now, why don’t

they express tangible democratic demands,



14 Turkey Analyst, 19 January 2010

instead of crying loud about an abstract threat
of dictatorship? For instance, why don’t they
raise their voice demanding the acceleration
of the EU-harmonization reforms? Why do
they abstain from mounting a campaign
calling all political parties to implement
reforms that would breathe new life into the
Kurdish opening, that would ensure that the
military remains in its barracks and
withdraws from politics and that would force
the political parties to prepare a “civilian”
constitution that protects the citizen, and not
the state? Why are they so afraid of the only
political party which, albeit insufficiently and
timidly, nevertheless has set its mind on
accomplishing at least something on those

accounts?

MAHCUPYAN: THE KURDS MUST
ABANDON THE PATH OF VIOLENCE

Etyen Mahgupyan in Taraf writes that the
Kurds share a fate similar to that of the

Armenians. They have both been victimized
by the Turkish state and they are entitled to
justice. Yet, the question is whether being
right legitimates political actions inspired by
an authoritarian mentality; and would those
who have been victimized be inherently
incapable of developing policies that depart
from authoritarian, nationalist traditions?
The stance of the Armenian Diaspora is
understandable with regard to those
questions; the Armenians no longer harbor
any desire to live together with the Turks.
The Kurds, on the other hand, incessantly
invoke that desire. Yet, that invocation lacks
credibility. Kurdish politics has to clearly
announce the intention of abandoning the
path of violence. Only then will the rightful
and legitimate demands of the Kurdish
society be supported with rightful and
legitimate policies, ultimately rendering the

opposition of the state futile.



